|
Benvingut,
Convidat/da
|
|
|
|
|
S'acòsten festes, a casa de tota la vida hem fet cagar el tió i de tota la vida SSMM els REIS D'ORIENT, si es que ens portem be, ens porten els regals.
Desde fa uns anys,potser masses, ens venem l'imatge d'un senyor em barba blanca que l'anomenent PARE NÖEL. No se si es que aquest senyor ens pinten doncs diguem divertit, simpatic, extrovertit i els ultims anys el fan sortir en tot tipus de pelicules, que dona la impresio que tothom si apunta, quan en realitat crec que es molt maco mantanir la tradicio de fer CAGAR EL TIÓ. Referent als nostres REIS, potser son una mica massa seriosos i ens els presenten com els clasics personatges que imparteixen justicia entre els nens bons i els no tant bons. Vosaltres seguiu les tradicions de fer cagar el Tió i fer passar els Reis o tot al contrari em Santa Claus per Nadal ja en teniu prou? |
|
Please Entra or Crear compte to join the conversation. |
|
Nosaltres gairebe ho fem tot. Estem en un mon massa consumista i això cada cop va degenerant més.
Fem cagar el tio el dia 24 de desembre a la nit, després el Pare Noel deixà alguna xorrada pels nens, i el plat fort ve per reis. Nosaltres no som de Pare Noel, però una part de la familia si que ho és, i això t'obliga a fer venir també el Pare Noel, encara que només sigui una xorrada, ja que si no els nens pregunten perquè. El tema del Pare Noel, com tu ben be dius, esta molt influenciat per les pelicules i també per la mateixa societat. Ens estem tornant molt americans: Pare Noel, Hallowen ... Recordo que quan era petit, a casa meva venien els reis, però jo preferia el Pare Noel, ja que així teniem gairebe totes les vacances per jugar. Ara continuem amb la mateixa tradició del Reis. Fa molta ilusió veure la cara dels nens amb el Reis Mags. Salutacions
|
|
|
A casa nostra, CAGA EL TIÓ, fem L’ESCUDELLA, CARN D’OLLA I EL POLLASTRE FARCIT, tota la canalla del mes gran al mes xic, s'enfilant a la cadira per dir el VERS DE NADAL i COBRAR LA PROPINA i el dia 6 passant ELS REIS.
Salut Andreu
______________________________________ “Una llengua no es perd perquè els que no la saben no l’aprenen, Sinó perquè els que la saben no l’usen” |
|
|
A casa nostra ho fem tot i perque no hi ha més: posem arbre, pessebre, els guarniments que fan les nenes a l'escola..., de tot i força. Després fem cagar el tió, el Pare Noel ens deixa alguna coseta per estrenar el dia de Nadal que "qui per Nadal res no estrena, res no val", diem el vers i directament passem la guardiola als avis (reconec que a vegades és un "atraco a mano armada" i els Reis són generosos sobretot amb els més petits.
A mi m'agrada força aquestes festes, però en Lince em sembla que esborraria del calendari des del 5 de desembre al 8 gener. No té "espíritu navidenyu". |
|
|
Nosaltres, per les nostres arrels castellanes , sempre hem fet els Reis.....fins i tot quan no havia nens petits a casa....
Desprès, amb els nens i les influències de les tradicions que el van ensenyar a la guarderia...vam començar a fer cagar el tiò...però , de moment el Pare Noel no entra a casa.... em nego! :evil: Yo no sufro de locura, la disfruto a cada instante.
|
|
|
A casa sempre hem conservat la tradició del Tió , no solament el fem, sempre hem fet participar la quitxalla ( ara ho faig amb el net) amb escollir un dels troncs que tenim per la llar de foc i que sigui adient el tallem a la mida i amb tronquets mes petits li fem les potes, el nas, li pintem la cara i li posem la barretina, element indispensable i l'alimentem fins nadal.
De fer el que convé apart de la tradició mateixa de fer cagar el tió es conserva els orígens , aquest homenatge a la natura simbolitzada amb les forces o esperits del bosc que als nostres ancestres els donaven de viure i els escalfaven la llar, el tió després de la seva funció caganera es cremava a la llar i les seves cendres es conservaven posant-les una mica a sota el llit o al pas de la porta, per que preservessin la casa dels llamps, dels incendis i també de les bruixes; en qualsevol amagatall de la quadra protegeixen als animals de les malalties i escampades pels camps n’augmenten la fertilitat i proporcionen bones collites. D’altre banda com uns mes de la societat consumista el pare Nadal també passa per casa abans que els Reis. Potser l’element de les festes mes important es el dinar de Nadal, per tradició a casa nostre sempre han vingut els membres de la família que per una raó o altre estan sols aquest dia i així fem mes caliu entre tots. Ahir ja varem penjar les llums a l’avet que tenim al jardí doncs es l’únic dia que podíem fer-ho entre tots (avis,pares i net) ja que les feines i el pont no ens deixen altre ocasió, així li fem la competència al Corte Inglés. SABER QUE SE SAP EL QUE SE SAP I QUE NO SE SAP EL QUE NO SE SAP; HEUS ACÍ EL VERITABLE SABER.
Confuci. |
|
|
Jo tinc arrels andaluses, i per tant a casa sempre havíem celebrat els Reis. Me'n recordo un anys, quan tots els germans erem grans i sabíem de què anava la cosa, vam demanar als meus pares que passés el Pare Noel, però quan va arribar la nit de Reis ens va agafar una depre a tots, perquè era molt més divertit tot l'enrenou que organitzavem aquella nit, o sigui que vam dir que mai més, els Reis per sempre.
Quan vaig conèixer en Xavier em vaig assabentar de la tradició del caga tió, i a la que van començar a arribar nens a la familia (nebots, fills...) la vam adoptar de seguida (a casa seva ho feien sempre). Aquest cap de setmana baixarem el tió i en Pau i l'Alba el començaran a alimentar, potser ens donarà temps de montar el pessebre de 2x2 que sol fer en Xavier, i la veritat és que veure la il·lusió que tenen per fer-ho m'encanta. En quant al Pare Noel, quan m'han preguntat perquè no passa per casa, els he dit que com que no tenim llar de foc, no pot baixar, i santes pasques (santa innocència :D ). Una abraçada a tots. Mercè & Cia.
|
|
|
Doncs a casa nostra també entre tothom: el tió, el pare noel i els reis.
Tot i que aquest any el tema de cagar el tió no crec que s'arribi a fer, el més petit ja 8 anys i no conto que vulgui fer-ho. El que si mantenim tot i la edat es la sorpresa de la nit de reis, per part del meu pare sempre ens a obligat a ficar la sabata (sempre anem a sopar a casa els pares aquesta nit) i anar a veure la desfilada i al tornar ell ens ha preparat una sorpresa per cada un de nosaltres. Francament a mi m'encanta, no pel fet del regal que trobo si no per veure la cara que se li fica al meu pare quant tots ens posem a obrir paquets, desde el més menut al més gran. Es un moment molt dolç Marta & cia.
|
|
|
pues a nosotros el 24 L'Arbre nos trae regalos entre la familia de Carme, el 25 el Tio nos caga regalos a la familia por parte mia, el 31 la piñata, y SSMM de Oriente nos traen regalos en la intimidad de casa.
Antes de mi hermana mayor tener hijos, si que haciamos el Papa Noel, pero entonces descubrimos el Tio, y lo encontramos super divertido, y los crios lo disfrutan mucho y con ilusion, pero recordar, para que el Tio cague y cague bien, hay que darle de comer durante el mes de Diciembre y que este bien calentito. |
|
|
Doncs jo a casa no havia fet cagar mai el tió, de petita. A la meva mare no li agradava el cerimonial que li feien fer, resant, i mai no el va practicar amb el meu germà i amb mi.
Però degut a les tradicions que es celebren a l'escola, a casa, amb les nenes, cada any ve el tió, a cagar-nos literalment el torró. El fort de les festes ve el dia de reis, no puc esborrar de la memòria la carona de les nenes cada any a la cavalcada. El Pare Noel és un personatge que fa nadal, i que apareix per casa en diversos contes, ninos i figures, però no ens passa per casa, perquè ja ens hi passen els reis !!! De totes formes aquestes dates estem una mica trasbalsats, entre finals de novembre i mitjans de gener tenim tres aniversaris i dos sants !!! 2005 Noruega, 2006 Finlàndia, 2007 Islàndia, 2008 i 2012 Suïssa, 2009 Irlanda, 2010 Canadà, 2011 Escòcia, 2013 Holanda, 2014 Aigües croates i cims de Dolomites, 2015 Gal.les, 2016 Àustria, 2017 Lofoten 2018 Savoia 2019 Bretanya
|
|
|
Ostres!!!!, sembla que ens hagueu vist per un foradet!!!!! 8O
Aquest cap de setmana, ens vàrem trobar tots els germans perquè a un d'ells l'hi feia gràcia d'instaurar el pare Nadal. La resposta va ser unànime: No a les tradicions forànies, en tenim de pròpies que son tant o millor que aquestes. :mrgreen: Va ser maco recordar quan nosaltres erem petits :g) de com alimentavem el tió tot el mes de desembre, quan el feiem cagar martell , quan posavem el menjar i el beure pels camells dels Reis, quan ens cridavan els pares a les 2 de la matinada la nit del 5 al 6 perquè havien passat els Reis...... dance Francament, crec que la tradició que ens han inculcat els pares a nosaltres, es una riquesa que hem de transmetre als ara als petits, i així a les generacions que vinguin posteriorment perquè encara que aquestes tradicions siguin majoritariament religioses, es la nostra vida i la nostra cultura i la nostra identitat. A casa nostre: - Decorem la casa, fem un mini pessebre, fem a:r:b/e de Nadal, il·luminem els balcons amb un bones festes i: - Sopar a casa i Missa del Gall (24 a la nit), Dinar de Nadal i Caguem el Tió, Dinar de St. Esteve, Dinar de Cap d'Any (1 de gener), Nit de Reis on se's Magestats els Reis d'Orient ens deixen alguna que altre cosa i Dinar de Reis. Ah!!! i encara m'he deixat el meu aniversari que cau pel mig de totes les festes (27-12) :mrgreen: Salut a tothom i posats a fer, Bones Festes a tots!!!! Carles No hi ha camí per la pau, la pau es el camí.(Mahatma Gandhi)
|
|
|
Perdonar pero yo no entiendo eso de que cague el tio, ¿ me lo puede explicar alguien?
Nosotros somos un poco chapaos a la antigua y solo recibimos a SSMM los Reyes Magos de Oriente. Eso si adornamos la casa, ponemos el belén y el arbol de Navidad y sobretodo intentamos disfrutar la Navidad. |
|
|
Carolina, te explico la tradición del "caga tió": un tió (que no tío) es un tronco de árbol, de los que se usan para la chimenea. Tradicionalmente, lo que se hacía en las casas con niños antes de la navidad era ponerlo en una manta y los niños lo tenían que alilmentar cada día, es decir, le dejaban comida por la noche y, milagrosamente, por la mañana ya no había nada. Entonces en Navidad (nosotros lo hacemos la Noche Buena) se tapa el tió con una manta y los niños le arrean de palos mientras le cantan una canción: "Caga tió, ametlles i turró, si no cagues bé, un cop et donaré!", y cuando levantan la manta debajo hay algún regalito, aunque tradicionalmente lo que cagaba el tió eran los dulces típicos de Navidad (turrones, etc.) y el cava.
Como ya he explicado antes, yo no tenía idea de esto hasta que conocí a Xevi, aunque hoy en día es una tradición más extendida porque lo explican en el cole, e incluso los pequeños tienen su propio "tió" y lo hacen cagar antes de fiestas. Un beso y hasta muy prontito, Mercè Mercè & Cia.
|
|
|
Hola amics.A casa nostra,no se si ho fa que sóm del Bages,es molt similar al Nadal del Cim.
El dia 24 a la nit missa del Gall(amb cantada de Nadales),CAGA TIO i sopar familiar a casa dels meus Pares ,el dia 25 dinar familiar per part de la Carme a casa nostre i CAGADA DE TIÓ(primer a resar o cantar i despres a picar i la nostra canço es diferent que la de la Merça,diu així:Caga tió d'avellana i turró i si no vols cagar et donaré un cop de bastó.).Tertulia multiple ,jocs de taula,...etc.Fa uns anys ben dinat anavem a fer els PASTORETS en el qual jo feia de Satanàs(molts anys)i ara els ultims de Miquel i de Sant Josep,els nens feien de dimoniets i ultimament amb la Carme de Pastors.Ara el que fem es el dia de Sant Esteve dinar familiar i a la tarda tanda de Pastorets.Algun any ho hem convinat amb algun Pessebre Vivent que per aquí al Bages en tenim de ben bonics(Fals). Cap d'Any ens juntem els meus Pares i els Sogres i alguns amics i celebrem el traspàs d'any.El dia 1 anem a tirar la carta al Patge Reial.(a voltes s'ssembla a mí,pero en negre) Els Reis d'Orient arriben puntuals a Navarcles, ales 6 de la tarda cavalgata Reial i a la nit els nens esperen amb impaciencia que en Melcior,Gaspar o Balltasar,truquin a la porta de cas i ens deixi alguns regals per la bondat que hem fet(jo he sigut molt bo,es per si en fumera ens està escoltant).I així transcorren any rere any les nostres tradicions.No cal dir que fem un bonic Pessebre ,diferent d'abans on per la Purisima anavem tots a buscar molça al bosc,i encara que no us ho cregueu sempre en trobavem,tot va empitjorar quan de la ciutat vingueren a trinxar-ho tot i fer malbé la molça ,i ara ho hem de pagar tots.PROHIBIT COLLIR MOLÇA:(que hi farem),tambe tallavem una arbre de nadal,no el tipic avet sino un ple de espines que punxia com un mataparent(ginesta gran). Ara ens volen imposar tantes coses que seria dificil destriar-les totes.El Pare Nadal es molt bonic i el fan servir als Paissos Nordics perque es d'alla.Nosaltres mateixos varem visitar la seva bonica casa a Rovaniemi,pero mai ha vingut a casa nostre. Avui sentia que als colegis publics volien prohibir fer els tipìcs festivals de Nadal i prohibir fer cagar al Tió per no molestar a altres cultures vingudes de fora ,a les cuals respecto molt,pero no estic d'acord en que nosaltres ens tinguem que adaptar a ells ,sino ells a nosaltres que vivim a casa nostra i tenim les nostres costums i tradicions. Si les perdem companys ,potser algun dia estarem celebran una festa Musulmana o Equatoriana al nostre Pais.La diversitat es riquesa,pero sense oblidar qui sóm,d'on venim i on volem anar.Espero que el pais Basc mai facin cagar el tió i segueixi celebrant el Oliatzero,i els Nordics el pare Nadal . Prou rotllo.Ja he respost. I aprofito per desitjar-vos desde aquest fil nadalenc un bon Nadal i un prosper any 2007.Una abraçada a tots salutacions. ... si vens amb mi,no hem demanis un camí planell,ni estels d'argent,ni un demà ple de promeses ,sols, un poc de sort ,i que la vida ens doni un camí ben llarg...
|
|
|
SABER QUE SE SAP EL QUE SE SAP I QUE NO SE SAP EL QUE NO SE SAP; HEUS ACÍ EL VERITABLE SABER.
Confuci. |
|
|
Hola a todos:
Pues mis navidades siempre las recuerdo, con guirnaldas colgadas por la casa, luces multicolores en la terraza, las vecinas viniendo a casa a cantarnos billancicos disfrazadas, todo eran risas y alegria... Pero en especial recuerdo la cabalgata de Reyes, mis padres siempre nos llevaban a Madrid a verla, (ya que nosotros viviamos en Fuenlabrada) e intentaban que nos pusieramos en las primeras filas para poder ver a sus Majestades los Reyes Magos, una vez cogido todos los caramelos que podiamos, ibamos en busca de los barquilleros (vestidos con el traje tipico) y nos comiamos unos barquillos recien hechos de chuparse los dedos... Mas tarde caminabamos por la plaza Mayor y veiamos todos los puestecitos de adornos y articulos de coña, y siempre caia algo, mas tarde "por supuesto el chocalate con churros"... Pero lo que recuerdo con mas cariño era el llegar a casa helados de frio y cansadisimos, meternos prontito en la cama por que venian los reyes magos y a eso de las 5 de la mañana nos despertaba mi padre susurrando "Venga niños levantaros que ya han venido los Reyes y os han dejado cositas"... Mi padre nos levantaba tan prontito por que se iba a trabajar, y nunca queria perderse nuestra carita cuando veiamos lo que nos habian traido los Reyes"... Luego ibamos piso por piso viendo lo que les habian traido a los demas vecinos y toda la escalera era una Fiesta... Bueno no me lio mas, eso son los recuerdos felices de mis navidades cuando era pequeña... Un besazo enorme a todos... Que poco tiempo y cuantas cosas por hacer.
|
|
|
es importante que los niños (todos) vayan a mojar la punta del palo con agua, acampañados por un mayor, los demas mayores se quedan cuidando al Tió Tió, tió, caga turro d'avellanes i pinyons i sinó .........cop de basto !! en resumen todas las fiestas viene de la celebracion del soltilicio de invierno, los dias empiezan a crecer, y a la naturaleza a despertar, por eso el llevarse un trozo a casa, cuidarla, alimentarla y despertala a base de golpes, de hecho se sabe que el Jesus (persona) no nacio en diciembre, creo haber leido que fue en marzo, luego, siglos mas tarde, la iglesia cambio el dia de la celebracion de su nacimiento para hacerla concidir con la fiesta pagana. |
|
|
Correcto Tonio, me había olvidado lo de mojar el palo, y los críos no salen del cuarto de baño hasta que les aseguramos que el tió se debe haber cagado ya, porque hace una peste que no se aguanta... Por otro lado, cuando ya ha acabado de cagar, pues hace pipí, y así los críos saben que ya se ha acabado el show.
Jolín, menudo hilo más escatológico que nos ha salido. :oops: Mercè Mercè & Cia.
|
|
|
Com molt be diu la Montserrat ( monrib) "l'espiritu navidenyu" no ha pas decaigut encara
A casa meva els nostres fills tot i tenir 20 i 22 anys, encara fem cagar el tio,fem un bon sopar em la sogre inclos, i despres kampi qui pugui, el joven cap a la disco movil que fan aqui a Prats Tambe fem arbre de nadal i pesebre i els llumenets clasics, que sembla ser que fan mes festa :?: El nostre cant de gerra per fer cagar el tió, despres de resar un paranostre a la habitacio es: Tió..tió caga turró d'avellana i pinyó si no cagues res et donare un bon cop de bastó Per els Reis, aqui es tradicio,desde sempre(jo tambe ho feia) possar una canya florida al balcó, els plats em la carta i ha dormir 8O aixi tota la nit. |
|
|
y ahora una pregunta mas intima,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
¿ quien de vosotros ha visto a algun rey mago la noche de reyes? Yo, yo lo vi, era el rey blanco, tendria unos cinco años y lo vi en el pasillo, saliendo de la habitacion, iba muy lentamente y yo me quede quieto, sin respirar, con los ojos muy cerrados , haciendo toda la fuerza posible para no abrirlos.................... luego me desperte, y alli estaban todos los regalos, ,,,,,,,,,,, Si, si, se que muchos pensareis que lo soñe, pero no, yo le vi de verdad. a pesar de que mis hermanos mayores aun se rien de ese dia. ¡¡¡ Que fuerza tiene la ilusion !!! |
|
|
|
|